امام رضا عليه السلم و تربيت فرزند

مشخصات كتاب

شماره كتابشناسي ملي: ايران 82-46382

عنوان و نام پديدآور: امام رضا (ع ) و تربيت فرزند/ همت بناري ، علي

منشا مقاله:، زائر، ش 109، (دي 1382) : ص 40 - 41.

توصيفگر: علي بن موسي (ع ) ، امام هشتم

توصيفگر: فرزندان

توصيفگر:

مقدمه

تربيت عبارت است از شكوفا سازي استعدادها و جهت دهي آن به سوي كمال مطلوب. تربيت ضروري ترين نياز انسان در زندگي است. انسان بدون تربيت صحيح ره به جايي نمي برد، نه از باغ زندگي خويش ميوه شيرين مي چيند و نه كام انسانهاي ديگر را از ثمرات درخت وجود خود شيرين مي كند؛ و بالاتر آنكه نه به درك معناي انسانيت نايل مي آيد و نه به فتح قله هاي رفيع انسانيت دست مي يازد. بدين جهت تربيت عاليترين هدف پيامبران و اساسي ترين پيام كتب و اولين و ضروري ترين وظيفه والدين است. ضرورت و اهميت تربيت، والدين را بر آن مي دارد كه به اين مسؤوليت بزرگ ارجي دو چندان نهند؛ براي ايفاي درست آن خود را به صلاح و آگاهي از روش و فنون تربيت مجهز بسازند و با الگو گرفتن از مربيان موفق در انجام دادن اين وظيفه مهم بكوشند. بي شك معصومان عليهم السلام موفق ترين مربيان و سيره قولي و عملي آنها مطمئن ترين الگو براي والدين در امر ظريف و پر پيچ و خم تربيت است. اين مقاله بر آن است تا نكاتي از سيره تربيتي امام رضا (ع) در تربيت فرزند را يادآوري كند و گامي، هر چند ناچيز، در ترويج معارف اهل بيت بردارد.

سيره تربيتي امام رضا (ع) ، با توجه به سفر آن حضرت به خراسان و دوري از كانون خانواده و نيز تك فرزندي چنانكه برخي از بزرگان قايلند بسيار

قابل توجه است؛ چرا كه تربيت فرزند يگانه آن هم از راه دور شيوه اي خاص مي طلبد.

تدريجي بودن تربيت

تربيت جرياني مستمر و فعاليتي تدريجي است كه نه مرز مي شناسد و نه زمان و مكان؛ بلكه به درازاي عمر است و به پهناي ابعاد و جودي عالم اكبر، يعني انسان. درخت تربيت زود ثمر نمي دهد و نبايد انتظار داشت يك شبه يا چند ماهه در امر ظريف و پيچيده تربيت معجزه انجام گيرد؛ بلكه بايد از سالها قبل از تولد زمينه تربيت صحيح را فراهم كرد و بعد از تولد، بتدريج با صبر و حوصله، به انجام آن پرداخت. در سيره ائمه اطهار عليهم السلام و ديدگاههاي آنان مسايلي چون انتخاب همسر شايسته، لزوم رعايت آداب ازدواج، توجه به مواقع و شرايط انعقاد نطفه، مراقبتهاي ايام بارداري و … حكايت از اين نكته مهم دارد.

الف) انتخاب همسر صالح و شايسته

صفوان بن يحيي از امام رضا (ع) نقل كرده است كه فرمود:

هيچ سودي براي مرد بهتر از همسر صالح، كه هنگام ديدن وي شوهر خوشحال شود و در غياب شوهر نگهدار خود و اموالش باشد، نيست.

همچنانكه زن بايد صالح و شايسته باشد، مرد نيز بايد شايسته باشد. بر والدين است كه به كمك دخترانشان، شوهران شايسته و صالحي براي آنان انتخاب كنند. حسين بن بشار واسطي مي گويد:

خدمت امام رضا (ع) نامه نوشتم كه يكي از بستگانم از دخترم خواستگاري كرده است، ولي مرد بد اخلاقي است. [آيا صلاح هست كه دخترم را به ازدواج او در آورم؟] حضرت فرمود:

اگر بداخلاق است، دخترت را به ازدواج او در نياور.

ب) رعايت آداب ازدواج

بعد از انتخاب همسر شايسته، در طليعه ازدواج بايد

مهم ترين هدف ازدواج، كه همان تربيت فرزندان صالح است، مورد توجه باشد و ياد خداوند متعال ميهمان قلبهاي پاك زن و مرد بوده و آنها بايد، ضمن رعايت ساير آداب نكاح، از خداوند فرزند سالم و صالح طلب كنند. در كتاب شريف فقه الرضا، كه به حضرت رضا (ع) منسوب است، در مورد اولين برخورد زن و مرد، خطاب به شوهر، چنين آمده است: هنگامي كه زن به خانه تو وارد شد، پيشاني اش را بگير؛ او را به طرف قبله بنشان و بگو: «خداوندا، او را به امانت گرفته ام و با ميثاق تو بر خود حلال كرده ام؛ پروردگارا، از او فرزند با بركت و سالم روزي ام كن و شيطان را در نطفه ام شريك مساز و سهمي براي او قرار مده.»

ج) مراقبتهاي ايام بارداري

بعد از انعقاد نطفه، مراقبتهاي ايام بارداري بسيار مهم و ضروري است. توجه به وضعيت رواني همسر، گستراندن بستر آرامش در منزل و خارج آن و نيز تغذيه مناسب و سالم از ضرورتهاي اين دوره است. علاوه بر غذاي سالم و مقوي، استفاده از برخي ميوه ها و خوراكيها مي تواند در آينده كودك و شخصيت و صفاتش مؤثر باشد، بدين جهت، معصومان عليهم السلام بهره گيري از برخي خوردنيها در ايام بارداري توصيه كرده اند.

محمد بن سنان از امام رضا (ع) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود:

«همسران باردارتان را كندر دهيد؛ اگر حمل آنها پسر باشد، پاكيزه قلب و دانشمند و شجاع خواهد شد و اگر دختر باشد، خوش اخلاق و زيبا مي شود و نزد شوهرش منزلت مي يابد.»

ناگفته پيداست كه اين نوع خوراكيها علت تامه پديد آمدن اين صفات نيست و عوامل ديگر

هم مؤثر است.

اولين گام

بعد از تولد، كودك قدم به جهاني نو مي گذارد. در اولين گام بايد آواي توحيد را در گوش نوزاد زمزمه كرد، فضاي هستي اش را از نسيم خوش توحيد و بندگي عطرآگين ساخت و با افشاندن بذر توحيد سرزمين وجودش را از لاله هاي زيباي ذكر الهي سرشار كرد. امام رضا (ع) فرمود هنگام تولد فرزند در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگوييد.

نامگذاري

هر واژه اي حكايت از معنايي مي كند. زيبايي و ركيك بودن واژه ها بستگي مستقيم به معناي آنها دارد. گرچه معنا امري اعتباري است و در نامگذاري چندان مورد توجه نيست؛ ولي هنگام به كار بردن آنها معاني ناخودآگاه تداعي مي شود. نام نيكو مايه سربلندي و افتخار و نام زشت باعث سرشكستگي و احيانا احساس حقارت است. زيرا نام تا پايان عمر با انسان همراه است و فرد همواره با آثار خوب و بدش مواجه است. ائمه طاهرين عليهم السلام هم خود نامهاي نيكو براي فرزندانشان بر مي گزيدند و هم ديگران را بدين امر سفارش مي كردند. امام هشتم شيعيان نام نيكوي محمد را بر فرزند دلبندش نهاد و از تاثير اين نام نيكو چنين پرده برداشت: «خانه اي كه در آن نام محمد باشد، روز و شبشان را با خير و نيكي به پايان مي رسانند.»

مراقبت از كودك

نوزاد انسان گلي نو رسيده است كه بتدريج به رشد و شكوفايي مي رسد. به ثمر نشستن گل به مراقبت دائمي باغبان نياز دارد. والدين، بويژه مادر، باغبانان دلسوز زندگي اند و گلهاي معطر زندگيشان به مراقبت همه جانبه آنان نياز دارد. مراقبت از سلامت جسماني، تغذيه مناسب، تامين آرامش و سلامت رواني و تامين نيازهاي عاطفي نوزاد در رشد جسماني، عاطفي و تكامل معنوي اش تاثير بسزا دارد. به ويژه در نخستين روزهاي زندگي كه نوزاد، به خاطر بيگانگي با محيط جديد و ضعف و ناتواني، به مراقبت و توجه افزونتر نيازمند است.

حكيمه خواهر امام رضا (ع) گفته است: وقتي زمان وضع حمل خيزران، مادر حضرت جواد (ع) ، رسيد، حضرت رضا (ع) مرا صدا زد و فرمود:

هنگام وضع حمل، پيش او حاضر باش و

همراه او و قابله درون اتاق برو. آنگاه حضرت چراغي در اتاق گذاشت و در آن را بست. هنگام وضع حمل خيزران چراغ خاموش شد و او ناراحت گرديد. در اين وضعيت بوديم كه حضرت جواد (ع) به دنيا آمد در حالي كه بر روي او چيز نازكي مانند پارچه بود، نورش تمام اتاق را روشن كرد و ما به آن نگاه مي كرديم. آنگاه او را در آغوش گرفتم و آن پرده را از او جدا كردم. در اين هنگام امام رضا (ع) آمد، در اتاق را باز كرد، جواد (ع) را گرفت، در گهواره گذاشت و به من فرمود:

«يا حكيمه الزمي مهده ؛ حكيمه مراقب گهواره اش باش …

كودك و سلامتي

از ويژگيهاي دين اسلام تاكيد بر پرورش همه ابعاد زندگي انسان است. هر چند در تربيت اسلامي پرورش ابعاد معنوي هدف اصلي و نهايي است؛ اما دستيابي به آن هدف بزرگ در پرتو داشتن جسمي سالم و رواني با نشاط امكان پذير است. در سيره تربيتي امام رضا (ع) ، علاوه بر تاكيد بر ساير ابعاد، به رعايت بهداشت، تغذيه سالم و نيز عوامل غير مادي مؤثر در سلامتي مانند صدقه و عقيقه توجه خاص شده است. آن حضرت، در بخشي از مطالبي كه براي مامون نوشت، چنين نگاشت: عقيقه كردن براي پسر و دختر، نامگذاري، تراشيدن موهاي سر نوزاد در روز هفتم و معادل وزن موها طلا يا نقره صدقه دادن لازم است.

در سخن ديگري به نقل از پيامبر اكرم (ص) فرمود:

فرزندانتان را در روز هفتم ختنه كنيد؛ زيرا ختنه باعث پاكي بيشتر و رشد سريعتر آنان مي شود.

علاوه بر اينها، تغذيه سالم و مقوي فرزند مورد

توجه حضرت بود. يحيي صنعاني مي گويد:

در مني بر حضرت رضا (ع) وارد شدم، در حالي كه جواد (ع) در دامان حضرت نشسته بود و حضرت به او موز مي داد.

صحبت با كودك

قدرت درك كودك اندك است و توان فهم معاني كلمات را ندارد. در عين حال سخن گفتن با او نشانه توجه والدين به اوست. كودك اين توجه را نوعي اظهار محبت و ابراز عاطفه مي داند و با تمام ضعف و نقصان، گاه با لبخند و زماني با حركات دست و پا به آن پاسخ مي دهد. علاوه بر اين، مشاهده چگونه سخن گفتن والدين، به ويژه حركات لب، زمينه مساعدي براي آموزش سخن گفتن كودك پديد مي آورد.

كليم بن عمران مي گويد:

به امام رضا (ع) گفتم: از خدا بخواه به تو فرزندي دهد. حضرت فرمود:

من صاحب يك فرزند مي شوم و او وارثم خواهد شد.

هنگامي كه امام جواد (ع) به دنيا آمد، حضرت رضا (ع) به اصحابش فرمود:

فرزندي به دنيا آمد كه شبيه موسي بن عمران شكافنده درياست و مانند عيسي بن مريم مادرش پاك و مطهر است. راوي در ادامه مي گويد:

و كان طول ليلته يناغيه في مهده؛ حضرت در تمام طول شب با او صحبت مي كرد.

محبت

محبت داروي شفابخش دردها، تسكين دهنده قلبهاست و بهترين راه حل مشكلات و نا سازگاريهاي تربيتي است. محبت بجا، در هر مكان و زمان و در هر مقطع و سن، وسيله اي كارآمد و مؤثر است. همگان، در هر سن و موقعيت، به عاطفه و محبت نيازمندند؛ اما كودكان، نوجوانان و جوانان بيش از ديگران تشنه جام زلال محبتند. رفتار نابجا و ناقصشان را محبت اصلاح مي كند و ناسازگاري و پرخاشگري نابجايشان را داروي محبت از ميان مي برد. آري، با محبت مي توان بسياري از گره ها را گشود و راههاي ناهموار را هموار كرد. امام رضا (ع) از اين شيوه مؤثر تربيتي به شكلهاي

گوناگون بهره مي گرفت. گاهي اوج محبت خود را در قالب جمله زيباي «بابي انت و امي (پدر و مادرم به فدايت) نشان مي داد و زماني او را در آغوش مي گرفت، به سينه خود مي فشرد و مي بوسيد. اباصلت مي گويد:

هنگامي كه جواد (ع) بر بستر شهادت پدر وارد شد، حضرت رضا (ع) از بستر برخاست، به سوي او رفت، دست بر گردنش انداخت، او را به سينه فشرد، ميان دو چشمش را بوسيد و با او سخن گفت … محبت كليد حل بسياري از مشكلات تربيتي است. گاهي والدين در مقابل اصرار زياد كودكان بر خواستهاي غير معقول يا غير ممكن، رفتاري تند و نامناسب ابراز مي كنند؛ ولي حتي در چنين موقعيتي رفتار محبت آميز مناسبتر و مؤثرتر است.

اميه بن علي نقل مي كند:

در سالي كه امام رضا (ع) حج به جاي آورد و سپس به خراسان رفت، من در مكه همراه امام (ع) بودم و امام جواد (ع) نيز همراهش بود. امام (ع) با خانه كعبه وداع كرد. وقتي طوافش تمام شد، به طرف مقام [ابراهيم] رفت و در آنجا نماز گزارد. جواد (ع) كه خردسال بود، بر دوش موفق (غلام حضرت) طواف داده مي شد. جواد (ع) به طرف حجر [اسماعيل] رفت، در آنجا نشست و اين امر مدتي طول كشيد. موفق به او گفت: جانم به فدايت باد، برخيز.

او فرمود:

بر نمي خيزم تا وقتي كه خدا بخواهد و در چهره اش غم نمايان شد. موفق خدمت امام رضا (ع) آمد و گفت: جانم به فدايت باد، جواد (ع) در حجر نشسته، برنمي خيزد. امام رضا (ع) به طرف جواد (ع) آمد و فرمود:

برخيز، اي حبيب من.

جواد (ع) فرمود:

چگونه برخيزم، در حالي كه شما با كعبه چنان وداع مي كنيد كه گويا هرگز به سويش باز نمي گرديد! [براي بار سوم] امام رضا (ع) فرمود:

برخيز، اي حبيب من. جواد (ع) برخاست.

از اين حديث شريف در مي يابيم كه امام رضا (ع) در مقابل اصرار جواد (ع) هرگز به او تندي نكرد؛ بلكه با جملات محبت آميزي چون «قم يا حبيبي و صبر و حوصله فرزند خردسالش را قانع كرد.

احترام

بي شك هر انساني در هر مقطع سني، با توجه به برداشتي كه از ارزش و منزلت خويش دارد، براي خود احترام و شخصيت قايل است. هر انساني خود را دوست دارد و دوست دارد كه مورد احترام ديگران واقع شود. كودك و نوجوان نيز هر چند به رشد اجتماعي و عقلاني كافي نرسيده است؛ اما براي خود احترام قايل است. بدين جهت رفتار احترام آميز والدين و مربيان نقش مؤثري در تربيت و رشد او دارد. امام رضا (ع) براي جواد (ع) احترام بسيار قايل بودند و از اين شيوه مؤثر در تربيت فرزند بسيار بهره مي برد. محمد بن ابي عباد، كه به تصويب فضل بن سهل امور نگارش حضرت رضا (ع) را به عهده گرفته بود، مي گويد:

حضرت رضا (ع) همواره از فرزند بزرگوارش محمد با كنيه [كه نزد عرب علامت بزرگداشت و احترام است] نام مي برد و مي فرمود:

ابوجعفر به من چنين نوشت و من به ابوجعفر چنين نوشتم. با آنكه امام جواد (ع) در مدينه به سر مي برد و كودكي بيش نبود، حضرت رضا (ع) وي را بسيار احترام مي كرد و نامه هايي كه از حضرت جواد به وي مي رسيد، با كمال بلاغت و نيكويي پاسخ

مي داد …

تشويق

تشويق در تربيت كودك و نوجوان بسيار مؤثر است. تشويق بجا و مناسب در فرزندان ايجاد انگيزه و شوق مي كند و آنان را براي انجام كارهاي بزرگتر آماده مي سازد. در واقع تشويق نردبان پيشرفت و موفقيت آنهاست. بدين جهت اين شيوه نيز مورد توجه حضرت رضا (ع) بود.

زكريا بن آدم مي گويد:

خدمت امام رضا (ع) بودم كه حضرت جواد (ع) را نزد ما آوردند. او، كه حدود چهار ساله بود، دستها را بر زمين نهاد و سرش را به طرف آسمان بلند كرد و به فكر فرو رفت. امام رضا (ع) به او فرمود:

جانم به فدايت باد، در چه موضوعي چنين انديشه مي كني؟ فرمود:

در آنچه نسبت به مادرم فاطمه (س) انجام داده اند. به خدا قسم، آنها را از قبر بيرون مي آورم، مي سوزانم و خاكسترشان را به دريا مي ريزم. امام رضا (ع) [در مقابل كار نيكويش] او را به خود نزديك ساخت، بين دو چشمش را بوسيد و فرمود:

پدر و مادرم به فدايت باد، تو براي امامت شايستگي داري.»

نظارت والدين

زندگي صحنه درس و تجربه است. آنانكه بيشتر عمر خود در كسب تجارب صرف كرده اند، در رويارويي با دشواريها از توان فزونتر برخوردارند. كودكان و نوجوانان بهره كمتري از تجربه دارند و بدين سبب به نظارت و كمك والدين نيازمندترند. نظارت مستمر و حساب شده بر وضعيت اخلاقي، تحصيلي و رفتاري فرزند يك ضرورت انكارناپذير در امر تربيت است؛ البته اين نظارت بايد منطقي و حتي الامكان غير مستقيم و بجا باشد. نكته مهم اين است كه نظارت به مواقع حضور والدين، به ويژه پدر، در كانون خانواده اختصاص ندارد؛ بلكه حتي وقتي پدر براي مدتي از

كانون خانواده فاصله مي گيرد و حضور فيزيكي ندارد، بايد همچنان از وضعيت فرزندانش آگاه باشد و بر كار آنها نظارت كند. سفارشهاي پيش از مسافرت و مكاتبه با فرزند در طول سفر، امري ضروري و كارساز است. حضرت رضا (ع) كه به سبب ستم فرمانروايان ناگزير مدتي دور از وطن و خانواده به سر برد، به شكلهاي گوناگون همچون نامه و پيامهاي شفاهي از دور بر وضعيت فرزندش جواد (ع) نظارت مي كرد و راهنمايي هاي لازم را به وي ارائه مي دادند. چنانكه پيش از رفتن به خراسان درباره فرزندانش آنچه شايسته مي نمود، سفارش كرد. اشاره به دو نمونه از رفتار آن حضرت در اين زمينه بسيار سودمند مي نمايد:

الف) قبل از سفر

ابي محمد وشاء از امام رضا (ع) نقل كرد كه حضرت فرمود:

هنگامي كه خواستم از مدينه به سوي خراسان حركت كنم، اهل و عيال خود را جمع كردم و از آنها خواستم كه با صداي بلند بر من بگريند. سپس دوازده هزار دينار بين آنها تقسيم كردم و گفتم: من هرگز به سوي شما بر نمي گردم. سپس دست جواد (ع) را گرفتم، وارد مسجد پيامبر (ص) شدم، دست او را بر قبر گذاشتم و از رسول خدا (ص) نگهداري اش را طلب كردم. جواد (ع) [راز كارم را] دريافت و گفت: پدر و مادرم به فدايت، به سوي دشمن مي روي؟ حضرت همه وكلاء و خدام خود را سفارش كرد كه به سخنان جواد (ع) گوش فرا دهند، از او اطاعت كنند، با او مخالفت نورزند و بعد از وفات من به وي بگروند. و آنها را آگاه كردم كه او امام بعد از من و جانشين

من است …

ب) بعد از سفر

ابن ابي نصر مي گويد امام رضا (ع) در نامه اي به حضرت جواد (ع) چنين نوشته بود: اي اباجعفر، به من اطلاع دادند كه خدام، هنگام خروج شما از خانه، شما را از در كوچك بيرون مي برند و اين به خاطر بخل آنهاست تا از شما به كسي خيري نرسد؛ [فرزندم] به حقي كه بر گردن تو دارم، از تو مي خواهم كه ورود و خروجت فقط از در بزرگ باشد. هنگامي كه خواستي از خانه خارج شوي،همراه خود طلا و نقره داشته باش و هر كه از تو چيزي خواسته، عطا كن. اگر عموهايت از تو طلب كمك كردند، كمتر از پنجاه دينار عطا نكن و بيشتر از آن به اختيار توست. اگر از عمه هايت كسي از تو كمك خواست، كمتر از بيست و پنج دينار مده و بيشتر از آن به اختيار توست. [فرزندم،] اين سفارش من به خاطر رشد و رفعت مقام توست، پس به ديگران انفاق كن و از خداي صاحب عرش، ترس فقر و تنگدستي نداشته باش.

خود اتكايي

توجه به استقلال و خوداتكايي از نكات مهم تربيتي است. همگام با رشد جسماني و افزايش سن، توقعات و انتظارات مردم از كودك افزايش مي يابد و او بايد خود را براي ايفاي نقش در جامعه آماده سازد. از طرفي وابستگي فرزند به والدين، به ويژه پدر، نه مطلوب است و نه همواره ممكن. زيرا امكان پيش آمدن موقعيت ويژه و محروم شدن فرزند از كمك والدين انكارناپذير است. بنابراين، والدين بايد ضمن نظارت صحيح و حساب شده به تدريج زمينه استقلال و خود اتكايي را در فرزندانشان به وجود آورند و

با واگذاري مسؤوليت بدانان قدرت اداره زندگي را در آنها تقويت كنند. از نكات بسيار زيباي سيره تربيتي امام رضا (ع) توجه به اين امر مهم است. آن حضرت به خوبي براي فرزندش جواد (ع) آينده نگري فرمود و چون مي دانست فرزندش در نوجواني مسؤوليت بزرگ رهبري جامعه اسلامي را به عهده مي گيرد با واگذاردن مسؤوليتها به وي قدرت مديريت و رهبري را در او تقويت كرد. امام هشتم (ع) ، هنگامي كه در مدينه بود، اداره امور خويش را عملا به فرزندش وا نهاد و حضرت جواد (ع) ، با اينكه كودك و نوجوان بود، به خوبي از عهده اين امر برآمد. حنان بن سدير مي گويد:

… پيوسته حضرت جواد (ع) با اينكه كودك و نوجوان بود، اداره امور حضرت رضا (ع) را در مدينه به عهده داشت و به خادمان حضرت امر و نهي مي كرد و هيچ يك از خدمتگزاران با وي مخالفت نمي كرد. اين سخن بدان معناست كه حضرت جواد (ع) به خوبي مديريت مي كرد و آنها با او مخالفت نمي كردند.

پرورش بعد عقلاني

تربيت بايد همه جانبه باشد. پرورش بعد عقلاني و شكوفا ساختن استعداد منطق و استدلال در فرزند يكي از مهمترين ابعاد تربيت است.

منطقي بار آوردن فرزند سبب مي شود درست بينديشد، منطقي تصميم بگيرد، منطقي رفتار كند و در صورت لزوم، بي هيچ هراسي از ديدگاهها و رفتارهاي خود دفاع كند. سيره تربيتي حضرت رضا (ع) از اين منظر نيز الگويي كامل براي همه رهروان آن حضرت است. بنان بن نافع نقل مي كند كه روزي مامون از جايي كه حضرت جواد (ع) با كودكان بازي مي كرد، مي گذشت. كودكان از ترس ميدان بازي را ترك كردند

و تنها جواد (ع) آنجا ايستاد. مامون از او پرسيد:

چرا همراه بچه ها فرار نكردي؟ فرمود:

گناهي مرتكب نشدم تا از ترس بگريزم و جاده هم تنگ نيست تا آن را برايت باز كنم، از هر جا مي خواهي عبور كن. مامون [از اين پاسخ تعجب كرد و] پرسيد:

تو كيستي؟ حضرت در جواب فرمود:

من محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب عليهم السلام هستم …

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109